Historie

In 1997 is Jetten Shipyard is opgericht door Sander en Marcel Jetten.

Zij zijn gestart in een werkplaats van amper 5x5 meter. De doelstelling was als onderaannemer te fungeren voor de gehele technisch afbouw van motorjachten voor andere werven.

Na amper 2 jaar was Jetten Shipyard in dit segment al marktleider in Nederland. Door toename van complexiteit en CE regelgeving (ingevoerd in 1995) werden technische installaties een steeds belangrijker onderdeel van de bouw van een motorjacht. Door de innovatieve werkwijze was Jetten Shipyard als een van de weinige in staat onder deze nieuwe wetgeving te bouwen. De invoer van de regelgeving werd door de broers Jetten gezien als een gat in de markt waar ze zeer succesvol ingestapt zijn.

In 1998 kreeg Jetten Shipyard de opdracht van een werf voor de volledige bouw van een serie zeer luxe motorjachten. Hiervan zijn er in totaal 5 gebouwd.

In 1999 werd aan de Hendrik Bulthuisweg 6  als een van de eersten op dit watersportgebonden industrieterrein een door ons nieuw gebouwde locatie betrokken. Deze nieuwe locatie gaf ons tevens de mogelijkheid om motorjachten in het water overdekt af te bouwen.

In 2000 is parallel aan de installatiewerkzaamheden een eigen lijn motorjachten in de range van 8 tot 12 meter op de markt gebracht. Stoere stalen motorjachten met een traditionele look en optimale vaareigenschappen uitgevoerd met ‘top of the bill’ installatiewerk uit de onderaannemings-afdeling.  De lancering van deze modellenlijn werd ingegeven door de wens te groeien en de mogelijkheden die Jetten Shipyard zag om de schepen in zijn totaliteit op een kwalitatief hoger en veiliger niveau te kunnen bouwen.

Uitgangspunt hierbij was om ook andere productiemiddelen en methodes toe te passen, dit was ook de introductie van de modulaire bouwmethodiek. De gouden formule hierbij was: niet alles zelf willen doen maar samenwerking zoeken met specialisten voor de verschillende disciplines. Jetten Shipyard was hierbij baanbrekend, innovatief en tegelijkertijd pionier voor de kleine staaljachtbouw.

Door deze innovatieve manier van bouwen kon Jetten Shipyard niet alleen efficiënt maar ook snel en op een hoog kwalitatief niveau bouwen. Dit wordt bevestigd door de huidige markt waar deze motorjachten nog altijd zeer gevraagd zijn en tegelijkertijd weten we dat de meeste van de motorjachten nog in eigendom zijn bij de eerste eigenaar.

In 2002 is het naastgelegen pand aangekocht waarbij het werfoppervlak verdubbelde en er extra ruimte voor kantoren en magazijn beschikbaar kwam. Daarnaast was het vanaf dat moment mogelijk zelf schepen te water te laten door de komst van een nieuwe botenlift.

In 2006 is gestart met een high-end zeewaardig motorjacht naar traditionele vormgeving en styling, de Bommelaer, dit nu al iconische motorjacht met authentieke uitstraling is ontwikkeld met een knipoog naar de beroepsvaart en was al snel na haar introductie een verkoopsucces. Anno 2015 is het merk Bommelaer en haar kwaliteit een statement geworden.

 

In 2008 is de werf verhuisd naar de huidige locatie. Dit betekende een verviervoudiging van het oppervlak waardoor er ruimte beschikbaar kwam voor groei en grotere motorjachten.

In 2009 is de Jetten Shipyard Custom Yachts afdeling opgericht. Een van de eerste opdrachten was een toonaangevend Italiaans motorjacht van 22 meter. Uitgevoerd met dezelfde formule als onze eerste motorjacht-serie is zij in een absoluut recordtempo van maar liefst 8 maanden van kiellegging tot proefvaart tot stand gekomen. Door het innovatieve bouwproces en moderne technieken is deze bouwtijd nog steeds niet geëvenaard voor een dergelijk motorjacht. Ook hierbij bleek de sleutel tot succes samenwerking met specialisten elk op hun eigen gebied, maar nu aangevuld met een strakke sturing en modulaire bouw waardoor onze al hoge kwaliteit nog een stap hoger kwam.

In 2010 werd op de bootshow van Genua in Italië het eerste Custom Yacht tentoongesteld. Dit was een enorme sensatie waaruit direct vervolgopdrachten kwamen.

In 2011 werd het werfcomplex wederom uitgebreid met 3  extra hallen, dit was noodzakelijk om de groei bij te houden en omdat er een toename van de lengte van jachten was. Tevens zijn hierbij 5 schiphuizen, garages en een grotere botenlift bijgebouwd.

In 2012 is de gehele lijn van motorjachten vernieuwd en onder de naam “Jetten” op de markt gebracht in de lengte van 9-14 mtr. Kenmerkend aan deze Jetten motorjachten is het strak vormgegeven panoramaglas, het elegante lijnenspel, het lage brandstofverbruik en de stille motoren. Deze kenmerken maken Jetten Motorjachten een unieke verschijning. Door de vernieuwingsdrang voortgekomen uit de Custom serie, gecombineerd met de hoge kwalitatieve afwerking uit de Bommelaer serie en de ervaring uit de modulaire bouw is de Jetten serie momenteel bewezen toonaangevend voor de Nederlandse staaljachtbouw. Dit werd bekrachtigd door de nominatie tot European Powerboat of the Year in 2013 en wederom als winnaar van de European Powerboat of the Year in 2014 in Düsseldorf tijdens de grootste Europese tentoonstelling voor jachten.

In 2014 is onze gehele modellenlijn vernieuwd en is er bovendien een 4e pijler onder het bedrijf gekomen, de MPC - serie. Deze MPC is direct na haar lancering in september  genomineerd voor Powerboat of the Year 2015. Jetten Shipyard heeft op Boat Dusseldorf 2015 de 50 MPC-FLY als wereldprimeur geïntroduceerd.